Labubu-feber sender Pop Mart-chef til top 10 på Kinas rigeste

Den kinesiske legetøjsvirksomhed Pop Mart og dens populære “blind box”-figur Labubu har sammen med CEO Wang Ning skabt overskrifter globalt. Med rekordhøje priser på auktioner og vild efterspørgsel har Wang Ning indtaget en plads som en af de mest velhavende i Kina.

Det kinesiske legetøjsbrand Pop Mart rider på en global bølge af hype takket være figuren Labubu – og nu er CEO Wang Ning blevet Kinas 10. rigeste person.

En menneskestor Labubu-figur blev for nylig solgt på auktion i Beijing for over 1 million kroner, og flere af de populære “blind box”-figurer ryger i dag for tusindvis af kroner blandt samlere. Det har givet Pop Mart massive indtægter – og Wang Nings personlige formue steg med over 11 milliarder kroner på én enkelt dag.

Labubu er især blevet et samlerfænomen i Asien, men også i Europa og USA er hypen voksende. Folk står i kø i timevis, og bots opkøber drop efter drop. På sociale medier ses både Rihanna, Kim Kardashian og Lisa fra BLACKPINK med figurerne.

Pop Mart, som blev børsnoteret i 2020, har nu over 500 butikker globalt og har især vækst i USA og Sydøstasien. Kunsten bag succesen? Lavprisfigurer med begrænset tilgængelighed, stærk branding og et community, der gør hver ny udgivelse til et event.

Pop Mart beviser, at nichekultur, IP og god timing kan blive til milliarder.